728x90 AdSpace

Latest News
20200902

Slovan | Sclavus | Definice Slav Otrok na Dictionary.com

Slovan

[slahv, slav]

SLOVNÍ PŮVOD PRO SLOVAN

C14: ze středověké latiny Sclāvus zajatý Slovan; viz otrok

podstatné jméno

jeden ze skupiny národů ve východní, jihovýchodní a střední Evropě, včetně Rusů a Rusínů východní Slované ), Bulharů, Srbů, Chorvatů, Slavonů, Slovinců atd. jižní Slované ) a Poláků, Čechů, Moravanů , Slováci atd. Západní Slované ).

přídavné jméno

slovanských, vztahujících se k nim nebo pro ně charakteristických; Slovanské .

Kvízy




GRAB NĚKTERÝ GORP A ŘEŠTE AUGUSTOVO SLOVO DENNÍHO Kvízu!

Zabraňte inanici slovem sousto z tohoto měsíce! Dobrou chuť!
OTÁZKA 10
Které z následujících slov dne znamená „literární nebo rétorické zařízení, které apeluje nebo vyvolává emoce čtenáře nebo posluchače opakováním slov v rychlém sledu za sebou“?

PŮVOD SLOVANA

Poprvé zaznamenáno v letech 1350–1400; ze středověké latiny Slāvus, varianta Sclāvus, blízká pozdně řeckému Sklábosu, ze slovanského etnonyma, možná původně název pro všechny slovanské kmeny (srov. staroruské Slověně a východoslovanský kmen); nahrazující Middle English Sclave ze středověké latiny Sclāvus; srov. Slovák , Slovinec , otrok

SLOVA POBLÍŽ SLAV

DEFINICE FOR SLAV (2 OF 2)

Slovan

nebo Slav.


zkratka

DICTIONARY.COM UNABRIDGED BASED ON THE RANDOM HOUSE UNABRIDGED DICTIONARY, © RANDOM HOUSE, INC. 2020

PŘÍKLAD VĚTY Z WEBU PRO SLAV

DEFINICE BRITSKÉHO SLOVNÍKU PRO SLOVAN

Slovan
/ ( slɑːv ) /

podstatné jméno

člen kteréhokoli z národů východní Evropy nebo severní Asie, kteří mluví slovanským jazykem

SLOVNÍ PŮVOD PRO SLOVAN

C14: ze středověké latiny Sclāvus zajatý Slovan; viz otrok


Slav

[ slahv, slav ]

noun

one of a group of peoples in eastern, southeastern, and central Europe, including the Russians and Ruthenians (Eastern Slavs ), the Bulgars, Serbs, Croats, Slavonians, Slovenes, etc. (Southern Slavs ), and the Poles, Czechs, Moravians, Slovaks, etc. (Western Slavs ).

adjective

of, relating to, or characteristic of the Slavs; Slavic.

QUIZZES

GRAB SOME GORP AND SOLVE AUGUST’S WORD OF THE DAY QUIZ!

Stave off inanition with the word morsels from this month! Bon Appétit!
QUESTION 1 OF 10
Which of the following Words of the Day means “a literary or rhetorical device that appeals to or invokes the reader’s or listener’s emotions through the repetition of words in quick succession”?

ORIGIN OF SLAV

First recorded in 1350–1400; from Medieval Latin Slāvus, variant of Sclāvus, akin to Late Greek Sklábos, from a Slavic ethnonym, perhaps originally a name for all Slavic tribes (compare Old Russian Slověně an East Slavic tribe); replacing Middle English Sclave, from Medieval Latin Sclāvus; cf. SlovakSloveneslave

DEFINITION FOR SLAV (2 OF 2)

Slav

or Slav.


abbreviation

DICTIONARY.COM UNABRIDGED
BASED ON THE RANDOM HOUSE UNABRIDGED DICTIONARY, © RANDOM HOUSE, INC. 2020

EXAMPLE SENTENCES FROM THE WEB FOR SLAV

BRITISH DICTIONARY DEFINITIONS FOR SLAV

Slav
/ (slɑːv) /

noun

a member of any of the peoples of E Europe or NW Asia who speak a Slavonic language

WORD ORIGIN FOR SLAV

C14: from Medieval Latin Sclāvus a captive Slav; see slave




Slovan | Definice Slav na Dictionary.com



Slovan

[slahv, slav]

podstatné jméno

jeden ze skupiny národů ve východní, jihovýchodní a střední Evropě, včetně Rusů a Rusínů východní Slované ), Bulharů, Srbů, Chorvatů, Slavonů, Slovinců atd. jižní Slované ) a Poláků, Čechů, Moravanů , Slováci atd. Západní Slované ).

přídavné jméno

slovanských, vztahujících se k nim nebo pro ně charakteristických; Slovanské .

Kvízy

GRAB NĚKTERÝ GORP A ŘEŠTE AUGUSTOVO SLOVO DENNÍHO Kvízu!

Zabraňte inanici slovem sousto z tohoto měsíce! Dobrou chuť!
OTÁZKA 10
Které z následujících slov dne znamená „literární nebo rétorické zařízení, které apeluje nebo vyvolává emoce čtenáře nebo posluchače opakováním slov v rychlém sledu za sebou“?

PŮVOD SLOVANA

Poprvé zaznamenáno v letech 1350–1400; ze středověké latiny Slāvus, varianta Sclāvus, blízká pozdně řeckému Sklábosu, ze slovanského etnonyma, možná původně název pro všechny slovanské kmeny (srov. staroruské Slověně a východoslovanský kmen); nahrazující Middle English Sclave ze středověké latiny Sclāvus; srov. Slovák , Slovinec , otrok

SLOVA POBLÍŽ SLAV

DEFINICE FOR SLAV (2 OF 2)

Slovan

nebo Slav.


zkratka

DICTIONARY.COM UNABRIDGED BASED ON THE RANDOM HOUSE UNABRIDGED DICTIONARY, © RANDOM HOUSE, INC. 2020

PŘÍKLAD VĚTY Z WEBU PRO SLAV

DEFINICE BRITSKÉHO SLOVNÍKU PRO SLOVAN

Slovan
/ ( slɑːv ) /

podstatné jméno

člen kteréhokoli z národů východní Evropy nebo severní Asie, kteří mluví slovanským jazykem

SLOVNÍ PŮVOD PRO SLOVAN

C14: ze středověké latiny Sclāvus zajatý Slovan; viz otrok


Slovan | Definice Slav na Dictionary.com

Lidovky.cz: Jak se vlastně teenager dostane k tomu, že se tak podrobně zajímá o dění v regionu a vede kvůli tomu pomyslnou válku s úřadem, který odmítá poskytnout informace? Přeci jen jiní kluci v tomhle věku mají asi docela jiné záliby.
Byl jsem vždy takhle angažovaný. Už když mi bylo deset, sledoval jsem hodně komunální volby. To si pamatuji, protože proces voleb mě vždycky fascinoval. Chodil jsem s rodiči do volebních místností a sledoval jsem to. Líbilo se mi to. A pak jsem se začal zajímat o dění ve městě, hlavně kolem obchodně-společenského centra. Také chodím pravidelně na zastupitelstva, které trvají zhruba od 13. hodiny do půl jedné ráno, protože je tam skutečně silný tlak opozice, která se dostala do poměru 17 ku 18 zastupitelům v koalici.

Úřad ho 18x odmítl. Za neposkytnutí informací zaplatí bojovníkovi ze Zlína 40 tisíc
Lidovky.cz: Požádal jste prostějovský magistrát o informace. Ty ale úřad odmítl poskytnout s odůvodněním, že jste ještě příliš mladý. O co jste vlastně žádal a proč?
Žádal jsem dvě informace, za prvé důvodovou zprávu k jednomu konkrétnímu usnesení rady města, podle kterého zřídila na radnici novou funkci mediálního referenta, přičemž jde již o třetí mediální funkci v padesátitisícovém městě. Máme mediální mluvčí, mediálního poradce a nyní mediálního referenta. A protože mě zajímalo, k čemu ta funkce budou sloužit a proč se referentem stal člověk, který ještě nedávno psal texty o tom, jak je mediální poradenství pro radnici nepotřebné, tak jsem požádal o důvodovou zprávu.

Vyjádření úřadu:
„Podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, který je účinný od 1.1.2014, §30 a následujících, je v daném případě nejdříve nutné zkoumat svéprávnost této osoby (svéprávnost se nabývá až zletilostí). Podle §32 občanského zákoníku je nutno udělit k tomuto úkonu souhlas zákonných zástupců, neboť se nejedná o věc, kterou by mohla nezletilá osoba běžně vykonávat,“ uvedl prostějovský magistrát ve svém odůvodnění, proč Jakub informace nezíská.

Lidovky.cz: Další informace, o níž jste úřad žádal, se týkala čeho?
Druhou věcí byla právní analýza, kterou o město zpracoval externí advokát. V Prostějově se totiž už dlouhé léta táhne kauza, ve které jde o to, že město má společenské centrum s tržnicí a baráky z 80. let minulého století a vydalo výběrové řízení na vyřešení této lokality. Jenže vedení města pak najednou uzavřelo smlouvu s jedním z investorů tak, že už na místě nemusí stavět společenský sál, ale třeba jen obchodní centrum. Zajímavé je, že soud tuto smlouvu zneplatnil. Mě zajímalo, proč radnice najala na zpracování analýzy externího advokáta, když má k dispozici několik vlastních právníků. To mi přišlo nelogické, zvlášť když s kauzou už byla seznámená jiná advokátka, která město ve věci už jednou zastupovala. Advokát vybraný bez výběrového řízení navíc kandidoval za hnutí, které Prostějovu současně vládne. Inkasoval si navíc 4 tisíce korun, což mi nepřišlo v téhle branži moc. Požádal jsem tedy o fakturu a právní analýzu.

Lidovky.cz: Úřednice, která věc vyřizovala, ale na Vaše žádosti nereagovala. Místo toho napsala dopis rodičům s tím, že od nich žádá souhlas se zveřejněním takových informací. Jak to odůvodnila?
Ona to odůvodnila strašně pozoruhodným paragrafem z občanského zákoníku, podle kterého se plné zletilosti nabývá v 18 letech a osoba, která není plně zletilá, není způsobilá k právním jednáním. Tak jsem poté úřednici napsal, že se mi její postup nezdá v pořádku. Uvedl jsem tam konkrétní příklad, kdy mému spolužákovi, který je stejně starý, v minulosti informace poskytla. A připsal jsem, že si myslím, že měří dvojím metrem a že se se odkazuje na platný občanský zákoník, podle něhož už rozhodovala. Nato mi úřednice zavolala.

Lidovky.cz: Co jste se od radnice dozvěděl?
Že mi právní analýzu asi neposkytnou, protože to podléhá utajení, čemuž bych asi i rozuměl a že mi dají rozhodnutí o poskytnutí informace. Řekli mi také, že mají strach, že kdybych se odvolával ke kraji, musel by rozhodnout v souladu s právem. Mám ale pocit, že tím mi vlastně úřednice přiznala, že v minulosti nejednali v souladu s právem. A protože věděli, že kraj to nebude posuzovat, tak to zkrátka neřešili.

Lidovky.cz: Jak jste na takovou zprávu reagoval?
Řekl jsem rodičům, aby nic nepodávali, že to není potřeba. Oslovil jsem navíc dva právníky, kteří mi napsali jejich pohled na věc. Potvrdili mi, že mám absolutní pravdu v tom, že mi úřednice informace poskytnout měla. A že si naprosto účelově vykládá občanský zákoník. V zákoně o svobodném přístupu k informacím navíc není jediná zmínka o věku.

Informace nad zlato. Tisk za 50 a hodina hledání za 800 korun, prudí úřady tazatele
Lidovky.cz: Co se dělo potom? Stěžoval jste si?
Když uplynula patnáctidenní lhůta o poskytnutí informace, kterou stanoví zákon, čekal jsem, že mi přijde rozhodnutí o neposkytnutí informace, protože jsem nedal souhlas rodičů. Mimochodem to by bylo samo o sobě unikátní. Nic takového mi ale neposlali. Vůbec se mnou nekomunikují. Tak jsem podal stížnost na jednání magistrátu nadřízenému orgánu, tedy Krajskému úřadu Olomouckého kraje. Předpokládám, že by měl magistrát v brzké době podat stížnost k posouzení.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/to-byste-nepochopil-odmitl-urad-patnactileteho-mladika-ten-si-na-postup-stezuje.A150726_132621_ln_domov_sk
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 komentářů:

Okomentovat

Item Reviewed: Slovan | Sclavus | Definice Slav Otrok na Dictionary.com Rating: 5 Reviewed By: Jako Lev Sámo VRP